• Home
  • Ouders
    • Ouders
    • Passend onderwijs
    • Wie doet wat?
    • Onze platforms
      • Onze platforms
      • Stromenland GHUM
      • Stromenland Land van Cuijk
      • Stromenland Nijmegen
      • Stromenland Tussen de Rivieren
    • Onze SO-scholen
    • Ouder- en jeugdsteunpunt
    • Vraag en antwoord
    • Klachten en bezwaar
    • Downloads en links
  • Scholen
    • Scholen
    • Ondersteuning
    • Kindkans
    • Kennisstroom
    • Downloads en links
  • Over ons
    • Over ons
    • Ondersteuningsplan
    • Organisatiestructuur
    • Onze schoolbesturen
    • Ondersteuningsplanraad
    • Samenwerkingspartners
    • Downloads en links
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Inspiratie
    • Infostroom
  • Contact
Ondersteuningslessen gym
Gepubliceerd op 13 december 2021

Ondersteuningslessen gym:

Tijdens mijn gymlessen merkte ik dat een aantal kinderen last hadden van veel prikkels in de gymzaal en de onvoorspelbaarheid van de activiteiten. Dit is de reden waarom ik begonnen ben met het geven van ondersteuningslessen gym. De ondersteuning is gericht op het vergroten van het zelfvertrouwen bij de kinderen en het extra geven van duidelijkheid en structuur.

De ondersteuningsles is op de maandagochtend en hierbij oefen ik met de kinderen dezelfde activiteiten als die ze in de eigen gymles ook krijgen. Tijdens de ondersteuningslessen oefen ik met de kinderen met een stappenplan. Aan de hand van pictogrammen geven we kinderen structuur.

Bijvoorbeeld:

Ik doe bij minstens 2 activiteiten mee. Als ik er voor kies om bij 1 onderdeel niet mee te doen, dan zit ik op mijn eigen stip op de bank.

Daarnaast werken we met een beloningssysteem. Dus als het kinderen lukt om zich aan het stappenplan te houden dan kunnen zij stickers verdienen. En deze stickers kunnen ze inzetten om een klein spel te bedenken aan het einde van de gymles.

Doordat we in een kleine groep oefenen met de activiteiten weten ze waar we aan toe zijn. Hierdoor zijn de kinderen tijdens hun eigen gymles een voorbeeldfunctie voor andere kinderen.

Als ik kijk naar de ervaringen tot nu toe dan merk ik dat kinderen door de ondersteuningslessen veel meer rust ervaren en minder conflicten krijgen. Ze weten waar ze aan toe zijn en kunnen veel meer genieten van de gymlessen.

Als het lukt om tijdens de reguliere gymlessen zich aan het stappenplan te houden dan maken we een vertaling naar de stamgroep. En gaan we in de stamgroep ook werken met een stappenplan.

Het mooiste doel is voor mij dat kinderen plezier ervaren in het bewegen en deze ondersteuningslessen helpen hierbij!

Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met mij op voor verdere informatie!

Imke Driessen

Vakdocent gym

Imke.driessen@conexus.nu

Vorig bericht
Leve de NPO middelen
Volgend bericht
Voortgangsrapportage verbeteraanpak passend onderwijs

Recente berichten

  • Impactvol werken aan mentale veerkracht 20 maart 2023
  • Vacature contactpersoon jonge kind, orthopedagoog 15 maart 2023
  • Nauwere samenwerking Kentalis en Stromenland 23 januari 2023
  • (Een vermoeden) van hoogbegaafdheid in de klas 16 september 2022
  • Inclusiever onderwijs binnen Stromenland: mooie droom of toekomstige realiteit? 1 september 2022

Categorieën

  • Hoogbegaafdheid (1)
  • Inclusief onderwijs (1)
  • Inspiratie (3)
  • Kennisstroom (7)
  • Mentale veerkracht (1)
  • Moeilijk gedrag (2)
  • Moeilijke groep (1)
  • Nieuws (18)
  • Trauma (1)
  • ZO! Zelfregulatie (1)

Contact

Samenwerkingsverband Stromenland
Panovenlaan 1
6525 DZ Nijmegen
024-3790431
info@stromenland.nl

Menu

Home
Ouders
Scholen
Over ons
Nieuws
Contact

Praktische info

Privacy
Klachten en bezwaar
Inschrijven nieuwsbrief

Onze platforms

GHUM
Land van Cuijk
Nijmegen
Tussen de Rivieren

Copyright 2023 Stichting Passend Onderwijs Stromenland | webdesign Ontverpia i.s.m. Zuiver-C

Deze website gebruikt cookies om de werking te optimaliseren. Als u doorgaat met het gebruik van de website, stemt u hiermee in.