Ondersteuningslessen gym:
Tijdens mijn gymlessen merkte ik dat een aantal kinderen last hadden van veel prikkels in de gymzaal en de onvoorspelbaarheid van de activiteiten. Dit is de reden waarom ik begonnen ben met het geven van ondersteuningslessen gym. De ondersteuning is gericht op het vergroten van het zelfvertrouwen bij de kinderen en het extra geven van duidelijkheid en structuur.
De ondersteuningsles is op de maandagochtend en hierbij oefen ik met de kinderen dezelfde activiteiten als die ze in de eigen gymles ook krijgen. Tijdens de ondersteuningslessen oefen ik met de kinderen met een stappenplan. Aan de hand van pictogrammen geven we kinderen structuur.
Bijvoorbeeld:
Ik doe bij minstens 2 activiteiten mee. Als ik er voor kies om bij 1 onderdeel niet mee te doen, dan zit ik op mijn eigen stip op de bank.
Daarnaast werken we met een beloningssysteem. Dus als het kinderen lukt om zich aan het stappenplan te houden dan kunnen zij stickers verdienen. En deze stickers kunnen ze inzetten om een klein spel te bedenken aan het einde van de gymles.
Doordat we in een kleine groep oefenen met de activiteiten weten ze waar we aan toe zijn. Hierdoor zijn de kinderen tijdens hun eigen gymles een voorbeeldfunctie voor andere kinderen.
Als ik kijk naar de ervaringen tot nu toe dan merk ik dat kinderen door de ondersteuningslessen veel meer rust ervaren en minder conflicten krijgen. Ze weten waar ze aan toe zijn en kunnen veel meer genieten van de gymlessen.
Als het lukt om tijdens de reguliere gymlessen zich aan het stappenplan te houden dan maken we een vertaling naar de stamgroep. En gaan we in de stamgroep ook werken met een stappenplan.
Het mooiste doel is voor mij dat kinderen plezier ervaren in het bewegen en deze ondersteuningslessen helpen hierbij!
Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met mij op voor verdere informatie!
Imke Driessen
Vakdocent gym