• Home
  • Ouders
    • Ouders
    • Passend onderwijs
    • Wie doet wat?
    • Onze platforms
      • Onze platforms
      • Stromenland GHUM
      • Stromenland Land van Cuijk
      • Stromenland Nijmegen
      • Stromenland Tussen de Rivieren
    • Onze SO-scholen
    • Ouder- en jeugdsteunpunt
    • Vraag en antwoord
    • Klachten en bezwaar
    • Downloads en links
  • Scholen
    • Scholen
    • Ondersteuning
    • Kindkans
    • Kennisstroom
    • Downloads en links
  • Over ons
    • Over ons
    • Ondersteuningsplan
    • Organisatiestructuur
    • Onze schoolbesturen
    • Ondersteuningsplanraad
    • Samenwerkingspartners
    • Downloads en links
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Inspiratie
    • Infostroom
  • Contact
Staat van het onderwijs 2023
Gepubliceerd op 11 mei om 07:04

Afgelopen week heeft de inspectie van het onderwijs de staat van het onderwijs 2023 gepubliceerd. Ze brengen hierin cijfers en feiten bijeen, tonen meerjarige ontwikkelingen en resultaten en ze signaleren verbanden en oorzaken.

Onderwijsontwikkelingen

Er wordt veel gevraagd van het onderwijs onder vaak lastige omstandigheden. Acute problemen zoals een tekort aan leraren, zorgen om het welzijn van leerlingen en het organiseren van onderwijs voor nieuwkomers maken het lastig te focussen op de lange termijn. Toch is het cruciaal om tijd vrij te maken om gezamenlijke doelen te stellen, lessen goed voor te bereiden en doorlopend gericht te professionaliseren. Besturen, scholen en beleidsmakers hebben de verantwoordelijkheid om te werken aan de verdere verbetering van basisvaardigheden en kansengelijkheid. Daar is samenwerking voor nodig, van ministers tot en met de klas.

De staat van het primair onderwijs

We zien lichtpunten in de ontwikkeling van basisvaardigheden en gelijke kansen. Het beleid van scholen om zich te concentreren op de kinderen met de grootste achterstand op de basisvaardigheden, lijkt vruchten af te werpen. Door het hele onderwijs is eensgezindheid over de belangrijkste opgaven in het onderwijs. De scholen zien de noodzaak om extra aandacht aan taal, rekenen en burgerschap te schenken en willen hier werk van maken. Besturen en scholen streven naar een percentage behaalde referentieniveaus voor taal en rekenen dat minimaal gelijk is aan het landelijk gemiddelde. Vanwege het oplopende lerarentekort. heeft het behoud van leraren hoge prioriteit. Een goede begeleiding van beginnende leraren is daarom belangrijk.

De complete staat van het onderwijs vindt u hier

 

Vorig bericht
Samen de schouders onder passend onderwijs
Volgend bericht
Platformcoördinator Land van Cuijk gezocht

Recente berichten

  • Vacature Ortopedagoog/Psycholoog 23 mei 2023
  • Platformcoördinator Land van Cuijk gezocht 19 mei 2023
  • Staat van het onderwijs 2023 11 mei 2023
  • Samen de schouders onder passend onderwijs 18 april 2023
  • Herhaling: Trauma 3 april 2023

Categorieën

  • Geen categorie (1)
  • Hoogbegaafdheid (1)
  • Inclusief onderwijs (1)
  • Inspiratie (3)
  • Kennisstroom (9)
  • Mentale veerkracht (1)
  • Moeilijk gedrag (3)
  • Moeilijke groep (1)
  • Nieuws (21)
  • Trauma (2)
  • ZO! Zelfregulatie (1)

Contact

Samenwerkingsverband Stromenland
Panovenlaan 1
6525 DZ Nijmegen
024-3790431
info@stromenland.nl

Menu

Home
Ouders
Scholen
Over ons
Nieuws
Contact

Praktische info

Privacy
Klachten en bezwaar
Inschrijven nieuwsbrief

Onze platforms

GHUM
Land van Cuijk
Nijmegen
Tussen de Rivieren

Copyright 2023 Stichting Passend Onderwijs Stromenland | webdesign Ontverpia i.s.m. Zuiver-C

Deze website gebruikt cookies om de werking te optimaliseren. Als u doorgaat met het gebruik van de website, stemt u hiermee in.