• Home
  • Ouders
    • Ouders
    • Passend onderwijs
    • Wie doet wat?
    • Onze platforms
      • Onze platforms
      • Stromenland GHUM
      • Stromenland Land van Cuijk
      • Stromenland Nijmegen
      • Stromenland Tussen de Rivieren
    • Onze SO-scholen
    • Ouder- en jeugdsteunpunt
    • Vraag en antwoord
    • Klachten en bezwaar
    • Downloads en links
  • Scholen
    • Scholen
    • Ondersteuning
    • Kindkans
    • Kennisstroom
    • Downloads en links
  • Over ons
    • Over ons
    • Ondersteuningsplan
    • Organisatiestructuur
    • Onze schoolbesturen
    • Ondersteuningsplanraad
    • Samenwerkingspartners
    • Downloads en links
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Inspiratie
    • Infostroom
  • Contact
Leve de NPO middelen
Gepubliceerd op 10 december 2021

Leve de NPO-middelen!

In een roerige tijd waarin het voortdurend gaat over de problemen rond het lerarentekort en de covid-maatregelen even een opsteker: want hoe fijn is het, dat we gebruik kunnen maken van de NPO-middelen!                                                                                      Met de menukaart erbij hebben we op de Lindenhoeve o.a. gekozen voor uitbreiding van ons team om te werken met kleine groepjes. Ook zijn er middelen voor scholing en de aanschaf van onderwijskundige materialen, met name gericht op signaleren en remediëren.

Nou past het niet direct binnen mijn visie op onderwijs dat er van alles gaat gebeuren in kleine groepjes buiten de klas. We hebben net zo hard gewerkt om de basisondersteuning binnen de groep te verstevigen met trajecten rond data-duiden-doelen-doen en de EDI-aanpak. Maar door die begeleiding buiten de groep is er binnen de groep ook meer ruimte om af te stemmen op onderwijsbehoeften. En we hebben te maken met forse achterstanden.

Bij de onderwijsassistenten zitten groepjes kinderen die een extra boost kunnen gebruiken. Als IB-er heb ik het opzetten van de roosters en het selecteren van de kinderen gecoördineerd. Daarna gaan de leerkrachten zelf in overleg met de onderwijsassistenten over het doel van de begeleiding en de aanpak. Op die manier blijft er een kort lijntje tussen wat er binnen en buiten de klas gebeurt. De onderwijsassistenten ondersteunen ook regelmatig binnen de groep.

Voor de RT-er hebben we kinderen geselecteerd, die binnen de basisondersteuning kopje onder dreigden te gaan vanwege achterstanden. Voor deze kinderen ligt er een ingevuld groeidocument van Stromenland. Voor deze kinderen, die vallen binnen de interne ondersteuning, hebben we handelingsplannen gemaakt. De RT-er is daarmee gestart en na mijn feedback zijn ze nog verdiept/geconcretiseerd.

Als IB-er ben ik volop bij deze processen betrokken: het creëren van de juiste voorwaarden, het geven van duidelijkheid over verwachtingen, de te volgen aanpak, het begeleiden van collega’s, enz. Een andere grote taak is het bewaken van de evaluaties: hoe volgen we deze leerlingen en wie heeft daarbij welke rol? De leerkracht blijft de eigenaar en draagt de verantwoordelijkheid. Na ca. drie weken opstarten loopt dit nu in de meeste situaties redelijk tot goed en kan ik als IB-er naar de achtergrond! Om de 6-8 weken kom ik weer in beeld, als we de evaluatie van de handelingsplannen gaan bespreken. Daarbij blijf ik de helicopterview op schoolniveau houden. Ik ben erg blij hoe dit nu verloopt in de praktijk mede dankzij onze geweldig collega’s!

Marleen Nguyen, IB op basisschool de Lindenhoeve in Nijmegen

Leve de NPO middelen

 

 

Vorig bericht
Ondersteuningsplanraad zoekt nieuwe leden
Volgend bericht
Ondersteuningslessen gym

Recente berichten

  • Impactvol werken aan mentale veerkracht 20 maart 2023
  • Vacature contactpersoon jonge kind, orthopedagoog 15 maart 2023
  • Nauwere samenwerking Kentalis en Stromenland 23 januari 2023
  • (Een vermoeden) van hoogbegaafdheid in de klas 16 september 2022
  • Inclusiever onderwijs binnen Stromenland: mooie droom of toekomstige realiteit? 1 september 2022

Categorieën

  • Hoogbegaafdheid (1)
  • Inclusief onderwijs (1)
  • Inspiratie (3)
  • Kennisstroom (7)
  • Mentale veerkracht (1)
  • Moeilijk gedrag (2)
  • Moeilijke groep (1)
  • Nieuws (18)
  • Trauma (1)
  • ZO! Zelfregulatie (1)

Contact

Samenwerkingsverband Stromenland
Panovenlaan 1
6525 DZ Nijmegen
024-3790431
info@stromenland.nl

Menu

Home
Ouders
Scholen
Over ons
Nieuws
Contact

Praktische info

Privacy
Klachten en bezwaar
Inschrijven nieuwsbrief

Onze platforms

GHUM
Land van Cuijk
Nijmegen
Tussen de Rivieren

Copyright 2023 Stichting Passend Onderwijs Stromenland | webdesign Ontverpia i.s.m. Zuiver-C

Deze website gebruikt cookies om de werking te optimaliseren. Als u doorgaat met het gebruik van de website, stemt u hiermee in.