Leve de NPO-middelen!
In een roerige tijd waarin het voortdurend gaat over de problemen rond het lerarentekort en de covid-maatregelen even een opsteker: want hoe fijn is het, dat we gebruik kunnen maken van de NPO-middelen! Met de menukaart erbij hebben we op de Lindenhoeve o.a. gekozen voor uitbreiding van ons team om te werken met kleine groepjes. Ook zijn er middelen voor scholing en de aanschaf van onderwijskundige materialen, met name gericht op signaleren en remediëren.
Nou past het niet direct binnen mijn visie op onderwijs dat er van alles gaat gebeuren in kleine groepjes buiten de klas. We hebben net zo hard gewerkt om de basisondersteuning binnen de groep te verstevigen met trajecten rond data-duiden-doelen-doen en de EDI-aanpak. Maar door die begeleiding buiten de groep is er binnen de groep ook meer ruimte om af te stemmen op onderwijsbehoeften. En we hebben te maken met forse achterstanden.
Bij de onderwijsassistenten zitten groepjes kinderen die een extra boost kunnen gebruiken. Als IB-er heb ik het opzetten van de roosters en het selecteren van de kinderen gecoördineerd. Daarna gaan de leerkrachten zelf in overleg met de onderwijsassistenten over het doel van de begeleiding en de aanpak. Op die manier blijft er een kort lijntje tussen wat er binnen en buiten de klas gebeurt. De onderwijsassistenten ondersteunen ook regelmatig binnen de groep.
Voor de RT-er hebben we kinderen geselecteerd, die binnen de basisondersteuning kopje onder dreigden te gaan vanwege achterstanden. Voor deze kinderen ligt er een ingevuld groeidocument van Stromenland. Voor deze kinderen, die vallen binnen de interne ondersteuning, hebben we handelingsplannen gemaakt. De RT-er is daarmee gestart en na mijn feedback zijn ze nog verdiept/geconcretiseerd.
Als IB-er ben ik volop bij deze processen betrokken: het creëren van de juiste voorwaarden, het geven van duidelijkheid over verwachtingen, de te volgen aanpak, het begeleiden van collega’s, enz. Een andere grote taak is het bewaken van de evaluaties: hoe volgen we deze leerlingen en wie heeft daarbij welke rol? De leerkracht blijft de eigenaar en draagt de verantwoordelijkheid. Na ca. drie weken opstarten loopt dit nu in de meeste situaties redelijk tot goed en kan ik als IB-er naar de achtergrond! Om de 6-8 weken kom ik weer in beeld, als we de evaluatie van de handelingsplannen gaan bespreken. Daarbij blijf ik de helicopterview op schoolniveau houden. Ik ben erg blij hoe dit nu verloopt in de praktijk mede dankzij onze geweldig collega’s!
Marleen Nguyen, IB op basisschool de Lindenhoeve in Nijmegen